Can't wait to meet u

Lilypie Pregnancy tickers

Thursday, March 13, 2014

---checklist: barang baby---

Salam


Hari ni aku nak share pasal checklist barang baby untuk mummy-to-be. Anyway, it's for me too since aku pon tengah preggy with second baby. So, ada benda yang kene beli jugak untuk second baby ni. Tapi yang pastinya aku nak memenuhi permintaan seorang sahabat yang akan jadi mommy in September..In shaa Allah. Way to go my friend!!..So, this is what i can share with all mommy-to-be out there!


In the first place, you guys need to decide sama ada nak fully breastfeed (bf) or nak campur dengan formula milk (fm). Kalo tanya pandangan aku, lebih baik bf, please feed the best for your baby mommies! Okay, let's talk about the checklist after you have decided.


1.
KEPERLUAN ASAS BABY

(a)    Pakaian baby
-                 Pakaian baby ni kalo nak explain banyak sangat sebab kene beli untuk siang ada baju yang tidak berlengan, baju lubang-lubang (baju ni penting especially masa baby demam), baju lengan panjang untuk tidur malam. Baju untuk jalan-jalan, bagi aku xperlu yang fancy sangat, pakai jer apa yang ada. Tapi bagi pakai rompers senang sket, sebab die 1 piece. Jangan lupa mittens and booties too!
-                 Barut baby. Barut baby ada yang bertali dan ada yang Velcro. Terserah nak pakai yang mana. Bagi aku, tak kesah pon yang mana, yang ikat pon ok, yang Velcro pon ok.
-                 Napkin. Yes, i know ramai yang akan kata “We have diapers.”. Aku pon guna diapers kot, tapi napkin ni penting jugak, tak perlu beli banyak sebab aku guna untuk bedung die jer supaya die nyenyak tidur.
-                 Diapers. You guys boleh pilih sama ada nak guna lampin pakai buang atau cloth diaper (CD). Macam aku, aku guna 2 2 skali. Maybe dalam next entry aku akan share padal CD ni.
-                 Selimut untuk baby. Yang ini pon optional. Tapi elok beli yang hooded. Senang, boleh guna masa deliver nanti.
-                 Towel. Jangan lupa beli towel untuk baby lepas baby mandi. Untuk baby boy, aku advice beli lebih sket, sebab baby boy suke “pancut” lepas mandi...hehehehe...
-                 Tungku untuk tuam. Sesetengah orang tak amalkan, tapi my mother amalkan untuk elak kembung perut and also angin pasang. Tapi tungku tu, my mother buatkan untuk my elder son.

(b)   Kelengkapan baby
-                 Katil baby/Baby cot. Yang ni aku tak suggest beli. Sebab konsep aku adalah lebih baik baby tidor dekat dengan kita untuk bonding. Bila lagi nak bonding kan??...Nanti dah besar, we don’t have a chance to sleep together and kiss our children like we did as they were a child. Tapi terserah, ini adalah pilihan anda. If rasa perlu, boleh jer. Aku hanya member pandangan peribadi aku. No harm kan?
-                 Set tilam baby. I would prefer this one. Yes, please get it. So, that siang-siang die boleh tidur kat atas tilam, tak payah nak buai bagai. Malam-malam die tidur dengan kita atas katil atau kita tidur sekali atas tilam kat bawah. Senang nak bf.
-                 Lapik getah. Yang ni pon penting sebab kalo baby terbuang masa kita tengah siapkan die, x la direct terus ke atas tilam. So, boleh cuci lagi lapik getah tu.
-                 Bouncer. Yang ni, kalo rasa nak beli boleh jugak. Sebab aku guna anak saudara aku punya jer. Tak beli yang baru pon. Okay jugak sebab kalo baby tak tidor, boleh ajak die tengok TV atas bouncer die sambil kita enjut-enjut die. Mesti die tidur lepas tu. Hehehehehe....
-                 Kelambu baby. Kelambu ni yang ala-ala paying tu. Lebih elok beli untuk elak digigit nyamuk. Especially di waktu siang hari.
-                 Tab mandi baby. Jangan lupa beli yang ni. Takkan nak mandikan baby kat singki pulak kan??

(c)    Alat kecantikan baby
-                 Alat mandian baby. Untuk mandian, aku memang guna yang head-to-toe and dari Baby Organix. Senang, all in one. Tak payah nak beli asing-asing. Sabun lain, syampu lain kan?
-                 Bedak. Okay, aku memang tak pakaikan bedak kat anak aku. Sebab bedak adalah sejenis debu yang wangi yang mungkin akan merbahaya kepada baby. Yer, nanti akan kata, dulu mak aku pakaikan aku bedak, sihat jer aku. Bagi aku, memandangkan kita ada ilmu, apa salahnya kalo baby tak pakai bedak pon sebab baby dah memang wangi.
-                 Baby wipes. Ini utuk kegunaan untuk lap montot baby. Tapi tetap kene lap dengan kapas yang dibasahkan dengan air suam. Supaya montot baby tak melecet.
-                 Minyak telon. Mungkin ada yang tak guna. Tapi aku guna supaya baby rasa panas dan untuk elak kembung jugak.
-                 Putik kapas. Yang ni untuk digunakan untuk cuci hidung dan telinga baby. Korek pelan-pelan. Beli yang khas untuk baby.
-                 Minyak rambut. Eloklah kiranya sapu minyak rambut kat baby untuk elak selesema. Ini petua mak-mak.
-                 Nail clipper. Walaupun baby pakai mitten dengan bootie, kebersihan kuku die tetap kene jaga.
-                 Nasal aspirator. Penting ni. Tapi kalo nak buat manual pon boleh jugak.
-                 Termometer. Ini untuk monitor suhu badan baby supaya kita boleh bertindak cepat kalo baby punya temperature naik.

2.
KELENGKAPAN BAYI UNTUK TRAVEL

(a)    Stroller
-                 Stroller ni ada macam-macam brand and design. Aku tak dapat nak bagi pendapat which stroller yang bagus sebab aku guna anak saudara aku punya jugak. Kakak aku bagi free. So, aku grab jer, janji jimat. Korang boleh la cari maklumat kat mana-mana blog ek.
(b)   Car-seat
-                 Sila la beli yang boleh guna dari baby sampai la umur 4 atau 5 tahun mengikut berat badan. So, boleh pakai lama. Jimat.
(c)    Baby carrier
-                 Baby carrier ni pon ada macam-macam design, sling la, baby wrap la. Ikut la kesesuaian.
(d)   Beg untuk bawa barang baby.
-                 Bila travel, kita nak kene bawak botol susu, napkin, pampers, baju extra, susu (if not bf), termos, nursing cover (if bf). So, senang bawa jer semua dalam beg.
3.
KEPERLUAN UNTUK BOTTLE FEEDING

(a)    Botol Susu
-          Sekarang ni ada macam-macam brand, sila lah buat pilihan. Beli 2 botol 4oz dan 2 botol 12oz.
(b)   Puting botol susu
-          Sila lah beli yang untuk umur 0-6 months especially yang bf.
(c)    Bottle Sterilizer
-          Senang sebab sebab lepas basuh boleh terus sterilkan. If you guys nak buat manually pon boleh if nak jimat. Macam aku ni pemalas, so really need this device.
(d)   Bottle Warmer/ Food Warmer
-          Selalunya aku akan guna bila baby dah boleh makan. Sebab aku akan masak bubur pada waktu subuh dan akan bekalkan kepada pengasuh dan masuk dalam fridge untuk makan malam baby. Masa tu la aku guna food warmer ni. Sama jugak masa nak ajar baby bottle feeding, expressed breast milk (ebm) tu akan kupanaskan menggunakan benda ni jugak.



Wow!!...Banyaknye barang yang nak kene beli untuk first baby. Now only i realized. Itu pon ada beberapa benda yang aku ambil dari kakak aku jer. Mungkin ada yang tertinggal sebab macam banyak yang tak ingat dah. So, harap-harap entri kali ni dapat membantu bakal ibu.


p/s: Dear, Izzah...hope it will assist you.

Love,
Azura

No comments:

Post a Comment